Akadálymentes verzió
Menü megnyitása

Balogh László


Magyar Tehetséggondozó Társaság
Honlap: www.mateh.hu

Debreceni Egyetem BTK Pedagógiai-Pszichológiai Tanszék
www.psy.klte.hu
Telefon: (52) 512-900 / 22706
E-mail: lbalogh [at] tigris.unideb.hu

Életrajz

    Születési adatok
    1944 július 15. Debrecen
    Anyja neve: Bánhídi Kornélia
    Apja neve: Balogh Sándor

    Tanulmányok
    Általános és középiskolai tanulmányok Debrecenben. (Érettségi a Fazekas Mihály Gimnáziumban.)
    Egyetemi tanulmányok: Kossuth Lajos Tudományegyetem, Debrecen - magyar-pedagógia szak, 1962-67
    négy éven át demonstrátorság a Pszichológiai Laboratóriumban
    három éven át Népköztársasági Tanulmányi ösztöndíj
    részvétel a tudományos diákköri munkában - OTDK-n díjazott dolgozat
    jeles diploma: magyar szakos középiskolai tanár és pedagógiai szakos előadó

    Ösztöndíjas: Magyar Tudományos Akadémia-aspirantúra 1974-1977-ig.

    Nyelvvizsgák: középfokú angol - 1976; oroszból kandidátusi nyelvvizsga - 1977

    Tudományos fokozatok

    egyetemi doktor (pszichológia), KLTE, 1972., summa cum laude minősítéssel
    pszichológia tudomány kandidátusa /MTA/, 1980

    Munkahelyek

    1967 szeptember 1-től 1971 január 31-ig: 108. sz. Ipari Szakmunkásképző Intézet, Debrecen - tanár
    1971 február 1-től jelenleg is: Debreceni Egyetem /volt Kossuth Lajos Tudományegyetem/ Pszichológiai Tanszék(majd Pszichológiai Intézet)
    1971-73: tanársegéd
    1973-83: adjunktus
    1983-tól jelenleg is docens
    1985-től és jelenleg is tanszékvezető (Pedagógiai-PszichológiaiTanszék)
    1989-93: a Bölcsészettudományi Kar oktatási dékánhelyettese
    1998-2001-ig a BTK dékánja
    2004 november 1-től a Pszichológiai Intézet igazgatója

    Oktatói tevékenység

    Tanárszakos hallgatók pszichológiai felkészítése 1971-től jelenleg is; tantárgyak: általános-, fejlődés- és neveléslélektan 1985-ig; azt követően integrált pszichológiai tantárgy; 1993-tól "Tanulási stratégiák fejlesztése" c. tárgy. Aktív közreműködés a tanárképzési pszichológiai programok továbbfejlesztésében: 1972-73-ban a "személyiségközpontú" program kidolgozása a KLTE-n, 1983-84-ben az integrált program kidolgozása az ELTE-vel és JATE-vel közösen, 1992-93-ban a modulrendszerű, kompetencia-központú program kidolgozása a KLTE-n; eddigi munkásságom során kb. hatezer tanárszakos hallgató felkészítésében működtem közre.

    Gyakorló pedagógusok továbbképzésében 1972 óta veszek részt - ezeket részben a KLTE posztgraduális képzésben, részben a megyei pedagógiai intézetek szervezték; oktatott témakörök: nevelés- és fejlődéslélektan kérdéskörei, iskolavezetés stb.; az eltelt 3o év alatt kb. 1500 előadást tartottam ezeken a továbbképzéseken, s kb. ötvenezer pedagógus vett részt a foglalkozásokon.

    Pszichológia és pedagógia szakos hallgatók felkészítése 1974. óta (ekkor indult el a pszichológia szak a KLTE-n); oktatott tantárgyak: gondolkodáslélektan, pedagógiai pszichológia, a tehetségfejlesztés pszichológiája, tanulási stratrégiák és technikák; folyamatos részvétel a perogramok megújításában - öt évenként korszerűsítettük a tantervet; eddig kb. ezerötszáz pszichológia és pedagógiai szakos hallgató felkészítésében működtem közre a Debreceni Egyetemen / KLTE-n/.

    PhD-s hallgatók oktatása 1993 óta - ekkor akkreditálták programunkat; oktatott tantárgyak: "az iskolai teljesítmény intra- és interperszonális összetevői, mérési eszközök elemzése", "a tehetség felismerését és fejlesztését elősegítő módszerek pszicho-pedagógiai elemzése"; a tematikát én dolgoztam ki; eddig kb. harminc hallgató vett részt a foglalkozásokon.

    1994 óta az 1996-97 tanév első félévéig vendégoktatóként tanítottam pedagógia szakosokat az egri és nyiregyházi Tanárképző Főiskolán; tantárgyak: neveléslélektan, a tehetségfejlesztés pszichológiája, tanulási stratégiák fejlesztésének pszichológiai alapjai.

    2000 májusában egy hónapig vendégtanárként oktattam pszichológiai tárgyakat a Nijmegeni Egyetemen az ERASMUS-Program keretében.

    Tudományos munka, kutatások

    Egyetemi doktori és kandidátusi értekezésem témája a feladatrendszeres oktatás pszichológiai háttértényezőinek vizsgálata volt.
    A nyolcvanas évek második felétől a tehetség felismerésének és iskolai fejlesztésének problémái kerültek érdeklődésem középpontjába.
    Egyetemi oktatói pályafutásom kezdete óta vizsgálom a tanárképzés pszichológiai programjával kapcsolatos kérdéseket.


    A következő - pályázatok által finanszírozott - kutatási programokban vettem részt:

    1. OTTKT 6.sz. főirány "A gondolkodás fejlődése" témakörben kutatóként működtem közre 1975. és 82. között. (Témavezető: Kelemen László.)
    2. Művelődési Minisztérium által támogatott pályázat témavezetője voltam 1986-88. között: "A gondolkodás fejlődésének kapcsolata az anyanyelv elsajátításával."
    3. OTKA - támogatás egyik altémájának vezetője voltam 1991-94-ig: "A gondolkodás és az anyanyelv fejlődésének kapcsolata 10-14 éves korban."
    4. KÖFA-pályázat témavezetője voltam 1992-94-ig: "Tanárjelöltek felkészítésének elméleti és gyakorlati problémái."
    5. K+F-pályázat témavezetője voltam 1994-96-ig: "A pszichológiai tárgyak tartalmi korszerűsítése a tanárképzésben."
    6. Témavezetje voltam a Nemzeti Gyermek és Ifjúsági Alap által támogatott kutatási témának: "Az iskolai tehetségfejlesztés korszerűsítése" /1997/.
    7. Ugyancsak témavezetője voltam az NGYIA által támogatott "Az iskolai piac kihívásai - a tanárképzés modernizálása" témának /1997/
    8. Témavezetője voltam a Soros Alapítvány által támogatott "Tehetségfejlesztési szakértő szakirányú továbbképzés programjának és tananyagának továbbfejlesztése és kiegészítése" témának /1998-99./
    9. Altémavezetője voltam a Soros Alapítvány által támogatott "Standard eszközrendszer kifejlesztése a tanárszakos hallgatók intézményi gyakorlatához" témának /1998-99./
    10. Altémavezetője voltam az Oktatási Minisztérium FKFP-programjában "A kognitív fejlődés és a társas adaptáció jelenségei a szocializációs folyamatban" című témának /1997-2001./
    11. Témavezetője voltam az Oktatási Minisztérium által támogatott "Személyiségtényezők szerepe a tehetség azonosításában, felismerésében" című témának. /2002-03./
    12. Altémavezetője vagyok a Széchenyi-terv Nemzeti Kutatási és Fejlesztési Programjában támogatott "Segítő kapcsolati modellek és szerepük az egészséges társadalmi alkalmazkodás alakulásában" című témában. /2002-05./

    A kutató munka irányításában intenzíven veszek részt témavezetőként tudományos minősítésem megszerzése óta:

    ennek eredménye eddig 12 egyetemi doktori (ebből 3 átminősített PhD-fokozat) értekezés elkészülte,
    14 PhD-fokozat megszerzése,
    jelenleg 16 PhD-kutatásnak vagyok a témavezetője;
    a nappali tagozatos hallgatók tudományos munkára való felkészítését is fontosnak tartom a tudományos diákköri munka támogatásával: több mint tíz általam irányított hallgató nyert díjat az OTDK-n, többször kiemelt első díjat.

    Egyetemi közélet

    1980-85-ig a Bölcsészettudományi Kar Dékáni és Kari Tanácsának tagja voltam
    1985-89-ig az Egyetemi Doktori Bizottság tagja
    1982-85-ig a Neveléstudományi-Pszichológiai-Közművelődési Tanszékcsoport igazgatóhelyettese
    1989-93-ig a BTK dékánhelyettese voltam
    1993-98-ig, majd 2002-től újra a BTK Oktatási Bizottságának elnöke vagyok
    1993-98-ig tagja voltam a KLTE Tanárképzési Kollégiumának és Tanárképzési Bizottságának
    1998-2001-ig a Bölcsészettudományi Kar dékánja voltam
    2002-től tagja vagyok az Egyetemi Oktatási és Hallgatói Ügyek Bizottságának
    2001-től programvezetője vagyok a Debreceni Egyetem Tehetséggondozó Programjának
    2002-2003-ban igazgatója voltam a DE Pszichológiai Koordinációs Központnak

    Országos szakmai közélet

    Jelenleg:

    1990 óta tagja a Magyar Tehetséggondozó Társaság Választmányának, 2001. óta alelnök, 2004. óta elnök
    1992 óta a Tanárképzők Szövetsége Pszichológiai Szakosztályának elnöke
    1993 óta tagja vagyok az MTA Pedagógusképző Albizottságának, 2oo4 óta elnök
    1994 óta tagja vagyok a Magyar Pedagógia szerkesztő bizottságának
    1998 óta tagja vagyok az Oktatási Minisztérium "bölcsész képesítési követelmények" kidolgozását és korrekcióját végző bizottságnak
    1999 óta főszerkesztője vagyok az Alkalmazott Pszichológia folyóiratnak
    2001 óta elnöke vagyok az Oktatási Minisztérium "tanári képesítési követelmények" reformját irányító bizottságnak
    2001-től elnöke vagyok a Debreceni Akadémiai Bizottság Nevelés-Művelődéstudományi és Pszichológiai Szakbizottságának
    2003-tól tagja vagyok az Oktatási Minisztérium "Pedagógusképzési Munkabizottság" miniszteri tanácsadó testületnek


    Korábban:

    1982-89-ig tagja voltam a Művelődési Minisztérium Pszichológiai Szakbizottságának
    1983-85-ig tagja voltam az MM Tanárképzési Reformbizottságának
    1991-93-ig tagja voltam az MM által működtetett Országos Bölcsészettudományi Reformbizottság elnökségének
    1980-1994-ig szerkesztője voltam az Acta Psychologica Debrecina periodikának
    1992-94-ig vezetője voltam az MM által szervezett "Csokonai Kollégium"-nak, ennek feladata volt Kelet-Magyarország pedagógusképző intézményeinek közreműködésével a pedagógusképzés korszerűsítése
    1995-1998-ig titkára voltam a Magyar Pszichológiai Társaság Neveléslélektani Szekciójának
    1994-98-ig szakértőként működtem közre a világbanki oktatásfejlesztési továbbképzési programokban és a Phare-programban
    1999-2002-ig tagja voltam az MTA Pszichológiai Bizottságának

    Nemzetközi kapcsolatok

    1992 óta van szerződéses együttműködés az általam vezetett tanszék és a Nijmegeni Egyetem Tehetségkutató Központja között; F.J. Mönks, az ottani vezető professzor többször volt vendégünk, tanszékünk oktatói közül pedig öten kilenc alkalommal voltak kint tanulmányúton a tehetségkutatás témakörében

    1994 óta van szerződéses együttműködés az általam irányított Pedagógiai-Pszichológiai Tanszék és az Ohioi Állami Egyetem Tanárképző Központja között; R.E. Norton professzor több hetet töltött nálunk a tanárképzési program fejlesztő munkálatait segítendő; tőlünk két fő vett részt tanulmányúton - három alkalommal az USA-ban

    Külföldi tanulmányútjaim a következők voltak:

    1. Svájc - Zürichi Egyetem, 1988. (10 nap),
    2. Hollandia - Eindhoveni Egyetem, 1992. (1 hét),
    3. USA - Ohioi és Nebraskai Állami Egyetem, 1992. (2 hét),
    4. Németország - Müncheni Egyetem, 1992. (10 nap),
    5. Hollandia - Nijmegeni Egyetem, 1994. (2 hét),
    6. USA - Ohioi és Pennsylvaniai Egyetem, 1995. (1 hónap),
    7. Ausztria - Bécsi Egyetem, 1996. (1 hét),
    8. Hollandia - Nijmegeni Egyetem, 1997. /2 hét/,
    9. USA: Ohio- és Arizonai Egyetem, 1998. /2 hét/,
    10. Oxfordi Egyetem, 1998. /2 hét/,
    11. Hollandia - Nijmegeni Egyetem, 2000. / 1 hónap, vendégtanár/,
    12. USA - University of Virginia, 2001. /2 hét/.
    13. Hollandia - Nijmegeni Egyetem, 2002. /2 hét/
    14. Németország - Münsteri Egyetem, 2003. /10 nap/
    15. Spanyolország - Navarrai Egyetem, Pamplona, 2004. /2 hét/

    Külföldi előadások:
    több mint 40 alkalommal tartottam konferenciákon, illetve tanulmányútjaimon angol nyelvű előadást

    1988 óta tagja vagyok a European Council for High Ability-nek, 1994 óta pedig ugyanezen szervezet Diploma Bizottságának, 2000 óta a general Committee-nek.
    1998 óta tagja vagyok a High Ability Studies /Bonn/ Szerkesztő Bizottságának
    1994 óta általam vezetett tanszék tagja az Educational Resources Information Center-nek (USA)

    Szakmai kitüntetések

    "Kiváló munkáért", 1986, a művelődési minisztertől
    "Témavezető mester"cím, 1995, az MTA elnökétől és a művelődési minisztertől a tudományos diákkört segítő sikeres munkáért
    Apáczai-díj az oktatási minisztertől, 2002

Publikációk

22 önálló kötetem készült
91 tanulmányom
15 kötetet szerkesztettem
az előbbiekből 15 munka angolul, nemzetközi folyóiratokban, tanulmánykötetekben jelent meg 1991 óta


PUBLIKÁCIÓS JEGYZÉK /2004 decemberéig/


I. ÖNÁLLÓ KÖTETEK

[1] A feladatrendszeres oktatás hatása az ismeretelsajátításra és a gondolkodásra Bölcsészdoktori értekezés, Debrecen, KLTE, 1972. Kézirat, 349 o.
[2] Az összetett mondat témakör feladatrendszeres feldolgozása Pedagógiai Továbbképzési Intézet, Debrecen, 1972. 132 o.
[3] Balogh-Ádám-Mailáthné-Nádudvariné: Általános pszichológia Tankönyvkiadó, Budapest, 1974. 198 o.
[4] A feladatrendszeres oktatás szerepe az ismeretek elsajátításában Acta Paedagogica Debrecina, KLTE, Debrecen, 1975. 111 o.
[5] Beszédhangjaink rendszere, a szóhasználat, szófajtan, jelezés- és ragozástan témakörök feladatrendszeres feldolgozása Pedagógiai Továbbképzési Intézet, Debrecen, 1975. 231 o.
[6] A szóalkotás, az egyszerű mondat szerkesztése témakörök feladatrendszeres feldolgozása Pedagógiai Továbbképzési Intézet, Debrecen, 1975. 105 o.
[7] A feladatrendszeres oktatás hatása az ismeretelsajátításra és a gondolkodás fejlődésére Kandidátusi értekezés, MTA, Budapest, 1978. Kézirat, 249 o.
[8] Balogh-Bugán-Cseres-Gulyásné-Kelemen: Pszichológia Gimnáziumi kísérleti tankönyv, Országos Pedagógiai Intézet, Budapest,1984. 214 o.
[9] Balogh-Keczéné: A nyelvtani ismeretelsajátítás jellemzői a tanulók feladatmegoldásainak tükrében Acta Psychologica Debrecina, KLTE, Debrecen, 1980. 76 o.
[10] Nyelvtan és gondolkodás Acta Psychologica Debrecina, KLTE, Debrecen, 1982. 77 o.
[11] Balogh-Bugán-Cseres-Kelemen-Szilágyi: Pszichológia a gimnázium III-IV. osztálya számára Tankönyvkiadó, Budapest, 1983. 172 o.
[12] Pszichológiai szempontok a nevelési intézmények vezetői munkájának továbbfejlesztéséhez Veszprém Megyei Pedagógiai Intézet, 1984. 87 o.
[13] Feladatrendszerek és gondolkodásfejlesztés Tankönyvkiadó, Budapest, 1987. 194 o.
[14] A tantestületek légköre, struktúrája és az irányítási stílus KLTE-DAB, Debrecen, 1990. 38 o.
[15] Tanulási stratégiák és stílusok, a fejlesztés pszichológiai alapjai KLTE, Debrecen, 1993. 126 o. /Egyetemi jegyzet/
[16] Tehetségfejlesztő programok /Tehetségfejlesztési szakértő szakképzés sorozata/ KLTE, Debrecen, 1999. 130 o.
[17] Balogh-Dávid: A tehetségfejlesztés pszichológiai alapjai /Tanárképzési füzetek sorozata/ KLTE, Debrecen, 1999. 82 o.
[18] Balogh-Barta-Dominik-Koncz: Vezetéspszichológiai sarokpontok Szokratész Külgazdasági Akadémia, Budapest, 2000. 276 o.
[19] Balogh-Koncz: A pedagógusok kiválasztása, felkészítése és személyiségük fejlesztése Szombathely, Berzsenyi Dániel Főiskola, 2001. 95 o.
[20] Balogh-Koncz: Élet- és pályatervezés Szombathely, Berzsenyi Dániel Főiskola, 2001. 213 o.
[21] Balogh-Bóta-Dávid-Páskuné: Pszichológiai módszerek a tehetséges tanulók nyomon követéses vizsgálatához, Oktatási Minisztérium - Arany János Programiroda, 2004. 192 o.
[22] Iskolai tehetséggondozás, Kossuth Egyetemi Kiadó, Debrecen, 2004. 484 o.


II. TANULMÁNYOK

[1] A tanulók érdeklődése és a pedagógus személye In: Szakmunkásképzés, 1968. 11. sz. 17-19. o.
[2] Egy feladatrendszeres oktatási kísérlet eredményei és tapasztalatai In: Magyar Pszichológiai Szemle, 1973. 4. sz. 570-578. o.
[3] Megfelelő alapot jelentenek-e a korábban elsajátított ismeretek és műveletek a nyelvtani ismeret- és műveletrendszer koncentrikus bővítéséhez? In: Magyartanítás, 1973. 4-5. sz. 224-230 o.
[4] Az oktatási folyamat során kialakuló intellektuális jártasságok vizsgálatáról In: Kutatásmetodikai Tanulmányok, MTA, Budapest, 1974. 128-134 o.
[5] A vezetői tekintély kialakulásának tényezőiről In: Óvodai Nevelés, 1977. 5. sz. 203-207. o.
[6] Nyelvtanulás és életkor In: Nyelvünk és Kultúránk, 35. sz. 1979. 41-45. o.
[7] A feltáró módszerek alkalmazásának sajátosságai egy oktatáslélektani vizsgálatban In: Kutatásmódszertani előadások, Országos Oktatástechnikai Központ, 1980. 51-62. o.
[8] A képességfejlesztés, tehetséggondozás pszichológiai problémái In: Képességfejlesztés, Pedagógiai Továbbképzési Intézet, Debrecen, 1981. 112-118. o.
[9] Pszichológiai tényezők a vezetői tevékenységben Művelődési Minisztérium vezetőképző és Továbbképző Intézete, Budapest, 1981. 37. o.
[10] A pedagógus vezetési stílusa és a képességfejlesztés In: Képességfejlesztés - tehetséggondozás, Pedagógiai Továbbképzési Intézet, Debrecen, 171-180. o.
[11] Az iskolai innováció lélektani feltételei In: Innováció az iskolában, Debrecen, KLTE, 1984.259-293. o.
[12] A pedagógiai vezető kreativitása napjainkban In: Neveléstudomány és gyakorlat, Debreceni Akadémiai Bizottság, 1985. 267-282. o.
[13] Énképformálás, önértékelés-fejlesztés és a korszerű tanítási-tanulási módszerek In: Köznevelés, 1987. 12. sz. 22-23. o.
[14] A fogalmak, fogalomrendszerek kialakításának mechanizmusai In: Pszichológiai Szöveggyűjtemény, KLTE, Debrecen, 1987. 136-147. o.
[15] Pszichológiai szempontok az emberi erőforrások értelmezéséhez és fejlesztéséhez In: Az emberi erőforrások fejlesztése, Pécs, 1990. 80-96. o.
[16] Balogh-Nagy: Átfogó program Törökszentmiklóson In: Köznevelés, 1989. 32. sz. 6-7. o.
[17] Lénárd Ferenc elméleti munkásságának csomópontjai In: Képességfejlesztés 1988-89., Debrecen, Hajdú-Bihar Megyei Pedagógiai Intézet, 1990. 6-28. o.
[18] Nevelési stílusok és személyiségfejlesztés In: Pedagógiai Műhely, Pedagógiai Intézet, Nyíregyháza, 1990. 5-13. o.
[19] Balogh-Kálmánchey: Gondolkodási sajátosságok, ezek összefüggései nyelvi és gyakorlati feladatmegoldásokkal, valamint a szocio-ökonomiai státusz egyes tényezőivel In: Acta Psychologica Debrecina, 16. sz., KLTE, Debrecen,1990. 81-102. o.
[20] A gondolkodás fejlődésének kapcsolata az anyanyelv elsajátításával In: Acta Psychologica Debrecina, 16. sz., KLTE, Debrecen, 1990. 5-10. o.
[21] Balogh-Nagy: Tehetséggondozó kísérlet In: Képességfejlesztés 1988-89., Debrecen, Hajdú-Bihar Megyei Pedagógiai Intézet, 1990. 82-92. o.
[22] Balogh-Nagy: Developing Talented Children: Problems and Experiences In: European Journal for High Ability, 1991./1. 179-186. p.
[23] Balogh-Nagy-Szatmáriné: Eredmények és problémák egy iskolai tehetséggondozó kísérletben In: Magyar Pszichológiai Társaság Tudományos Közleményei, 1989. 155-156. o.
[24] A nyelv és a gondolkodás kapcsolatának alaptételei Karácsony Sándor munkásságában In: Karácsony Sándor öröksége, Debreceni Akadémiai Bizottság, 1991. 73-87. o.
[25] A feladatrendszerek felhasználásának pszichológiai alapjai In: Pszichológiai Szöveggyűjtemény, Tankönyvkiadó, Budapest, 1991. 303-326. o.
[26] A gondolkodás fejlődésének kapcsolata az anyanyelv elsajátításával In: Első Magyar Alkalmazott Nyelvészeti Konferencia Tanulmányai, Nyíregyháza, 1991. 614-618. o.
[27] Balogh-Nagy: The Development of Personality, Abilities and Social Relations in a Special Class In: European Journal for High Ability, 1991./2. 134-138. p.
[28] Balogh-Szatmáriné: Mentálhigiénés és Pedagógiai Konzultációs Szolgálat In: Iskolakultúra, 1992. 17-18.sz. 99-101. o.
[29] Képességfejlesztés és iskolai tanulás - problémák és megoldások In: A sikeresebb Én, MTA Pszichológiai Intézete, Budapest, 1992. 3-33. o.
[30] A pszichológiai tárgyak szerepe a tanárképzésben: reform - lehetőségek - problémák In: A pedagógusképzés jelene és jövője, Kecskeméti Tanítóképző Főiskola, 1992. 31.39. o.
[31] Balogh-Dávid-Nagy-Szabó-Tóth: Learning Techniques and Development of Selfknowledge by Means of Special Programs with Talented Schoolchildren In: Competence and Responsibility, Hogrefe and Huber Publishers, Seattle - Toronto - Göttingen - Bern, 1992. 5-6. p.
[32] Balogh-Barta-Sipos-Urbán: Átképzésben részt vett fővárosi munkanélküliek nyomonkövető vizsgálata Budapest, Fővárosi Munkaügyi Központ, 1993. 77 o.
[33] Balogh-Miruné-Nanszákné-Orosz-Tuza: Személyiségfejlesztő iskolakísérlet In: Gyermeki Jogok - 1993., Debrecen, Nevelésért Szövetség, 130-147. o.
[34] Balogh-Orosz-Tuza: Az alapműveltségi iskola koncepciója In: Gyermeki Jogok - 1993., Debrecen, Nevelésért Szövetség, 148-158. o.
[35] Személyiségfejlesztés és iskola In: Gyermeki Jogok - 1993., Debrecen, Nevelésért Szövetség, 85-89. o.
[36] A tanulók egyéni tanulási módszerei fejlesztésének pszichológiai háttere In: Vissza a holnapba, MTA Pszichológiai Intézete, Budapest, 1993. 23-40. o.
[37] Balogh-Nagy-Szatmáriné: Az iskolai tehetségnevelés kísérleti vizsgálata In: A tehetségfejlesztés alapjai, KLTE, Debrecen, 1993. 121-132. o.
[38] Balogh-Dávid-Nagy-Tóth: Tanulási technikák és önismeret fejlesztése speciális programokkal tehetséges iskolai tanulóknál In: A tehetségfejlesztés alapjai, KLTE, Debrecen, 1993. 133-146. o.
[39] Kelemen László tehetségkoncepciója és fejlesztő módszerei In: A Magyar Pszichológiai Társaság Tudományos Közleményei, Debrecen, 1994. 41-42. o.
[40] Pszichológiai szempontok az emberi erőforrások értelmezéséhez és fejlesztéséhez In: Egyénre építő szervezet, MTA Pszichológiai Intézete, Budapest, 1994. 11-28. o.
[41] A pszichológiai tárgyak szerepe a tanárképzésben In: Csokonai Kollégium - "Gyöngyszemet keresünk" II., Debrecen, 1994. 52-59. o.
[42] Balogh-Nagy: A Follow up Study of Pupils Having Taken Part in a ComplexTalent Developing Program In: Nurturing Talent, University of Nijmegen, 1994. 34. p.
[43] Balogh-Dávid: A Further Training Program at the University of Debrecen for Teachers Doing Talent Development In: Nurturing Talent, University of Nijmegen, 1994. 36. p.
[44] A társas kapcsolatok felismerésének és formálásának jelentősége a vezető munkájában In: Lépésben a változásokkal, Hajdúböszörményi Óvóképző Főiskola, 1994. 14-24. o.
[45] Iskolai tehetségfejlesztés: program és eredmények In: A tehetségfejlesztés pszichológiája, Debrecen, KLTE, 1994. 181-198. o.
[46] Balogh-Dávid-Nagy-Tóth: Tanulási technikák és önismeret fejlesztése speciális programokkal In: A tehetségfejlesztés pszichológiája, Debrecen, KLTE, 1994. 199-212. o.
[47] Balogh-Kálmánchey: A gondolkodás fejlődésének sajátosságai 6-10 éves korban, különös tekintettel az anyanyelvi fejlettséggel való összefüggésekre In: Tehetség és képességek, Debrecen, KLTE, 1995. 9-31. o.
[48] A humán erőforrások természetéről In: Oktatás-fejlesztés, Juhász Gyula Tanárképző Főiskola, Szeged, 1995. 1-21. o.
[49] Developing Talented Children In: Fostering the Growth of High Ability: European Perspectives, Ablex Publishing Corporation, Norwood -New Jersey, 1996. 65-74. p.
[50] Balogh-Nagy-Szabó-Szombathy-Zemlényi: Personality Development of High Able Pupils Aged 10-14 In: Creativity and Culture - Talent Development in the Arts and Sciences, Österreichischer Kultur-Service, Vienna, 1996. 43-44. p.
[51] A munkára ösztönzés hatékony eszközei a vezető tevékenységében In: Sikeres projektmenedzselés az iskolában, Világbanki Program, Budapest, 1996. 149-165. o.
[52] Az iskolai piac kihívásai és a pedagógusképzés - pszichológiai alapozás In: Oktatás - piacgazdaság - média, Phare-Program, Budapest, 1996. 29-52. o.
[53] Pszichológia a tanárképzésben a KLTE-n - múlt és jelen In: Pszicholgia a tanárképzésben, KLTE, Debrecen, 1996. 9-20. o.
[54] Balogh-Gyarmathy: A tehetségfejlesztés pszichológiai alapjai In: Pszichológia a tanárképzésben, KLTE, Debrecen, 1996. 97-101. o.
[55] Balogh-Tóth: Tanárszakos egyetemi hallgatók személyiségjellemzői In: Pszichológia a tanárképzésben, KLTE, Debrecen, 1996. 153-177. o.
[56] Tehetségfejlesztő programok és elméleti hátterük napjainkban In: Tehetséggondozás a kollégiumokban, Református Tanítóképző Főiskola, Debrecen, 1996. 37-46. o
[57] Balogh-Dávid-Nagy: Learning Techniques and Self-knowledge with Talented School Children In: Acta Psychologica Debrecina 20., Debrecen, KLTE, 1997. 183-187. p.
[58] Balogh-Dávid: Teachers Oppinion about the Nature of Giftedness In: Acta Psychologica Debrecina 2o., Debrecen, KLTE, 1997. 189-195. p.
[59] Kommunikációs készségek - pedagógus-továbbképzés In: Kommunikációs tréning a szakképzésben, Phare-Program, Budapest, 1997. 93-112. o.
[60] Iskolarendszer és piacgazdaság - a humán tényezők fejlesztésének követelményei és a tanárképzés megújítása In: Fejezetek a pedagógiai pszichológia köréből I., Kossuth Egyetemi Kiadó, Debrecen, 1997. 65-75. o.
[61] Balogh-Vitális: Egész életre szóló tanulási képességek kialakításának követelményei a tanárképzési programban In: Fejezetek a pedagógiai pszichológia köréből I., Kossuth Egyetemi Kiadó, Debrecen, 1997. 111-121. o.
[62] A tanulók egyéni tanulási módszerei fejlesztésének pszichológiai háttere In: Fejezetek a pedagógiai pszichológia köréből I., Kossuth Egyetemi Kiadó, Debrecen, 1997. 266-280. o.
[63] Tanulási nehézségek - segítő pedagógiai tevékenység In: Fejezetek a pedagógiai pszichológia köréből I., Kossuth Egyetemi Kiadó, Debrecen, 1997. 281-299. o.
[64] Ifjúsági szervezetek és tanulásmódszertani kérdések In: Gyermek- és ifjúsági szervezetek az ezredfordulón, Zánka, 1997. 63-75. o.
[65] Gyermek- és ifjúsági szerveződések pszichológiai, pedagógia-elméleti és gyakorlati megközelítésben In: Gyermek- és ifjúsági szervezetek az ezredfordulón, Zánka, 1997. 91-92. o.
[66] Gyerekek és iskolák In: Fejezetek a pedagógiai pszichológia köréből II., Kossuth Egyetemi Kiadó, Debrecen, 1998. 189-200. o.
[67] Tehetségfejlesztés és média In: Gyermekek és fiatalok a média vonzásában, Magyar Médiakutató Intézet, Budapest, 1998. 107-118. o.
[68] A pedagógus tevékenysége és korunk kihívásai - tanárképzési konzekvenciák In: Pedagógiai Műhely, 1998. 2.sz. 16-25. o.
[69] Az iskolai képességfejlesztés kritikus pontjai In: Pedagógiai értékek és műhelyek, Kölcsey F. Tanítóképző Főiskola, Debrecen, 1998. 26-32. o.
[70] A tehetségfejlesztő szakpedagógusok képzéséről In: Tehetség és társadalom, Magyar Tehetséggondozó Társaság, Budapest, 1998. 72-81. o.
[71] Balogh-Tóth: A tanárszakos egyetemi hallgatók személyiségjellemzői napjainkban In: Pedagógiai Műhely, 1998. 2. sz. 55-66. o.
[72] Tehetségfejlesztés: kihívások és lehetőségek In: Család és iskola, TIT, Szeged, 1999. 107-120. o.
[73] Balogh-Bóta-Dávid: Tehetséges tanulók - pedagógusok - iskolai fejlesztés In: Tehetség és iskola, Kossuth Egyetemi Kiadó, Debrecen, 1999. 9-51. o.
[74] Tehetségfejlesztő szakpedagógus-képzés a Kossuth Lajos Tudományegytemen In: Alkalmazott Pszichológia I.évf. 1.sz., 1999. 75-82. o.
[75] Balogh-Persson-Joswig: Gifted Education in Europe - Programs, Practices and Current Research In: International Handbook of Giftedness and Talent, Elsevier Science, Amsterdam - New York - Tokyo, 2000. 703-734. p.
[76] Programmes and Practices of Gifted Education in Eastern Europe and the Balkans In: Applied Psychology in Hungary, 1999/2000. 1-2.n., 103-117. p.
[77] Personality Development of High-Ability Pupils Aged 10-14 In: Gifted Development at Schools: Research and Practice, University of Debrecen, 2001.127-137. p.
[78] Gifted Education Expert-Course in Hungary In: Gifted Development at Schools: Research and Practice, University of Debrecen, 2001. 229-235. p.
[79] Iskola és tehetséggondozás In: Iskolai tehetséggondozás, BAZ-Megyei Pedagógiai Intézet, Miskolc, 2001. 7-25. o.
[8o] Tehetségfejlesztő szakpedagógus-képzés a Debreceni Egyetemen In: MTT Almanach, Magyar Tehetséggondozó Társaság, Budapest, 2002. 221-230. o.
[81] Az iskolai tehetséggondozás kritikus pontjai In: A tanítóképzés jelene, Kölcsy F. Reformtus Tanítóképző Főiskola, Debrecen, 2002. 33-57. o.
[82] A humán tényezők fejlesztésének követelményei és a tanárképzés megújítása In: Iskolafejlesztés és pedagógus-továbbképzés,Tanárképzők Szövetsége, Budapest, 2002. 43-47. o.
[83] Iskolai tehetséggondozás: támpontok és kulcskérdések In: Megyei Pedagógiai Körkép, 2002./2-3. sz. Megyei Pedagógiai Intézet, Veszprém, 2-12. o.
[84] Miskolc iskoláinak tehetséggondozó programjai, Miskolci Pedagógus, 2002./19. ,27-32.o.
[85] Az iskolai tehetségnevelés helyzete hazánkban - európai kitekintéssel, Alkalmazott Pszichológia, 2003/2. 89-1o2.o.
[86] L.Balogh-L.Balla-K.Nagy-Éva Szombathy: Development of High Ability Pupils Aged 10-14 In: Development of Human Potential: Investment into Our Future, Eds: F.J. Mönks, H Wagner, K.H. Bock, Bonn, 2003., 172-176 p
[87] Balogh L. - Szirmai Hajnalka:Kelemen László In:A Debreceni Iskola, Szerk.: Brezsnyánszky L., Fenyő I., Debrecen, 2004.,47-70.o.
[88] Vizi T. - Mező F. - Balogh L.: Az alul- és felülteljesítés személyiségtényezői a tanulói és tanári vélekedések tükrében, Alkalmazott Pszichológia, 2004/1. 5-19.o.
[89] Tehetségjellemzők az Arany János tehetségprogram tanulóinál In: 15 év a tehetségekért: elmélet és gyakorlat, Szerk.: Balogh L. - Koppány L., 2004, Mád, 68-96.o.
[90] Measuring the Efficiency and Program-Evaluation of School Talent Nurturing Programs, Applied Psychology in Hungary, 2003-04./5-6.,65-82 p
[91] Iskolai tehetséggondozás, In: Pszichológia pedagógusoknak, Szerk::N.Kollár K.-Szabó É., Osiris, 2004.,518-538.o.

III. SZERKESZTÉS

[1] Pszichológiai szöveggyűjtemény I. KLTE, Debrecen, 1986 210 o.
[2] Pszichológiai Szöveggyűjtemény II. KLTE, Debrecen, 1987. 189 o.
[3] Balogh - Dávid - Győryné - Páskuné - Szatmáriné - Tóth: Pszichológiai gyakorlatok /tanárszakos hallgatóknak/ KLTE, Debrecen, 1990. 214 o.
[4] Balogh-Szatmáriné-Tóth: Pszichológiai Szöveggyűjtemény Tankönyvkiadó, Budapest, 1991. 458 o. /egyetemi jegyzet/
[5] Balogh - Herskovits: A tehetségfejleztés alapjai /tanulmánygyűjtemény/ KLTE, Debrecen, 1993. 250 o.
[6] Balogh - Herskovits: Tehetség és személyiség /tanulmánygyűjtemény/ KLTE, Debrecen, 1994. 234 o.
[7] Balogh - Herskovits - Tóth: A tehetségfejlesztés pszichológiája /egyetemi jegyzet/ KLTE, Debrecen, 1994. 244 o. [8] Balogh-Herskovits-Tóth: Tehetség és képességek /tanulmánygyűjtemény/ KLTE, Debrecen, 1995. 228 o.
[9] Balogh - Polonkai - Tóth: Tehetség és fejlesztő programok /tanulmánygyűjtemény/ KLTE-MTT, 1997. 201 o.
[10] Balogh-Tóth: Fejezetek a pedagógiai pszichológia köréből I. /tanulmánygyűjtemény/ KLTE, Debrecen, 1997. 321 o.
[11] Balogh-Tóth: Fejezetek a pedagógiai pszichológia köréből II. /tanulmánygyűjtemény/ KLTE, Debrecen, 1998. 351 o.
[12] Tehetség és iskola /tanulmánygyűjtemény/ Kossuth Egyetemi Kiadó, Debrecen, 1999. 258 o.
[13] Balogh-Tóth: Gifted Development at Schools: Research and Practice Comenius, University of Debrecen, 2001. 236 p.
[14] Balogh-Koncz-Tóth: Pedagógiai pszichológia a tanárképzésben FITT IMAGE - Debreceni Egyetem, 2002. 261 o.
[15] Balogh László - Koppány László: 15 év a tehetségesekért: elmélet és gyakorlat, Mád, 2004.,199 o.